czwartek, 7 lutego 2013

Jeśli robimy zakupy on-line też mamy swoje prawa:)



Nie można wymagać nienaruszonego opakowania przy zwrocie towaru. 121 tys. kary dla Morele.net

Co prawda tylko kilka razy robiłem zakupy przez internet, ale jakoś nie wyobrażam sobie takiej możliwości że nie moge oddać towaru w razie gdyby okazało się że coś jest nie tak z danym towarem lub chociażby dlatego że np. dostaliśmy towar który chociażby wygląda nie tak jak na zdjęciu w sklepie bądź aukcji.

Zapraszam do lektury:)




Towar kupiony w e-sklepie można zwrócić nawet wówczas, jeśli został on odebrany osobiście i nie można wymagać zwrotu w nienaruszonym opakowaniu. Sklep Morele.net sugerował konsumentom coś innego i będzie musiał za to słono zapłacić.

Konsument kupujący towar lub usługę ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 10 dni od otrzymania towaru, bez podawania przyczyn. Wystarczy w tym celu zwrócić towar w nienaruszonym stanie. O tym szczególnym prawie e-konsumentów wiele w przeszłości pisano i mówiono.
Niestety wciąż zdarzają się przedsiębiorcy, którzy próbują to prawo omijać. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował wczoraj o nałożeniu kary na sklep Morele.net, który ograniczał prawo do zwrotu towaru, jeśli konsument odebrał towar osobiście.

Sposób odbioru towaru bez znaczenia

Może się wydawać, że jeśli odbieramy towar osobiście, to nie mamy do czynienia z zakupami na odległość. Takie myślenie jest błędne. Zakupy na odległość to takie, które wiążą się z zawarciem umowy poza lokalem przedsiębiorstwa. Jeśli zatem zamawiamy towar online, mamy wszelkie prawa klienta kupującego online i nie ma żadnego znaczenia to, że towar ten odbierzemy osobiście, a nie za pośrednictwem kuriera czy poczty.

Opakowanie w idealnym stanie? Niekoniecznie

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sklep Morele.net wprowadzał klientów w błąd co do prawa odstąpienia od umowy, ale dodatkowo stosował inną nieuczciwą praktykę. Przedsiębiorca zastrzegał, że zwracany towar musi mieć oryginalne opakowanie w idealnym stanie.
Zdaniem Prezes Urzędu, Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel, powyższe zastrzeżenie może uniemożliwiać odstąpienie od umowy np. w przypadku uszkodzenia opakowania podczas transportu lub przy jego otwieraniu. Zdaniem UOKiK przedsiębiorca, nakładając na konsumentów nadmiernie uciążliwe obowiązki, próbował utrudnić lub uniemożliwić skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej przez internet.
Prezes UOKiK uznała, że spółka Morele.net naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę ponad 121 tys. zł. Przedsiębiorca podczas prowadzonego postępowania zmienił zakwestionowane postanowienia i zaprzestał stosowania niezgodnej z prawem praktyki.
Decyzja nie jest ostateczna - spółka odwołała się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



źródło: UOKiK


5 komentarzy:

  1. Niewiele osób o tym wie...

    Dlatego ja nie robię zakupów przez internet. Wolę towar dotknąć, sprawdzić, żeby mieć pewność co kupuję.
    Dwa razy kupiłam przez w sklepie internetowy, ale tylko dlatego, że towar był nie do kupienia stacjonarnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na szczęście dużo osób w ten sposób kupuje, w sumie takie zakupy mają sporo plusów wiec niema sie co dziwić że portale typu Allegro czy inne sklepy internetowe mają coraz większą popularność:)

      Usuń
  2. Intereasujący artykuł warto znać swoje prawa . Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń